خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / عمومی رشته ها / مروري برعدالت اجتماعي در حكومت علوي

مروري برعدالت اجتماعي در حكومت علوي

مروري برعدالت اجتماعي در حكومت علوي

مروري-برعدالت-اجتماعي-در-حكومت-علويتحقیق مروري برعدالت اجتماعي در حكومت علوي
 متشکل از ۱۳ صفحه ، در قالب word  قابل ويرايش و اماده پرينت

بخشی از محتوا ::

مروري برعدالت اجتماعي در حكومت علوي

سيدعلي شفيعي
 مقدمه 
 مفهوم عدل 
 ضرورت عدالت 
 اقامه عدل، فريضه اي الهي 
 رابطه عدالت و تقوا 
 عدالت اجتماعي، ايده و آرزوي حاكم عادل 
 خويشاوندان علي(ع) در زير چتر عدالت 
 حاكميت عدالت، محكوم بودن جور و ستم
مقدمه
از ديرزمان عدل علي(ع) زبانزد عام و خاص است تا آنجا كه به عنوان يك ضرب المثل، در 
مكاتبات و محاورات و اشعار و امثال و … به كار مي رود و همگان، به هر مناسبتي، از آن دم زده و 
مي زنند، لكن توجه به اين نكته حساس بسي ضروري است كه اگر شخصي و يا جامعه اي بتواند 
عدل علي(ع) را از نظر فكري و نظري، آن گونه كه شايسته است، درك كند و يا از نظر عيني و 
عملي پياده كند، تازه، فقط به يك گوشه از زواياي متعدد و به يك جهت از ابعاد وسيع و پهناور 
وجودي آن رهبر عظيم الشأن بشري، دست يافته است؛ زيرا، درك و فهم تمامي اطراف و اكناف 
وجودي علي بن ابي طالب(ع) براي هر كس و در هر مرحله اي، ممتنع و محال، حداقل به استحاله 
عادي است. آيا نه اين است كه هميشه، سودجويان و طمّاعان و متوقعان و ضعيف دلان، در اثر 
عدم تمكين از عدل علي(ع) شخصيت و عدالت آن ابرمرد تاريخ را به گونه اي تفسير مي كرده اند 
و يا آن را در هر زماني، براي زمان ديگري مي پنداشته اند و يا براي ديگري مي خواسته و يا عنوان 
و توجيه ديگر بدان مي داده اند؟ 
و آيا نه اين است كه در ازاي تاريخ، دشمنان علي(ع) و مكتبش، هماره، با عدل و عدالت او، 
عملاً، در ستيز بوده و تحت هر عنوان و بهانه سياسي و اقتصادي و اجتماعي و … با آن به مبارزه 
برمي خاسته اند كه اگر اين عدالت و همساني و برابري فراگير شود و يا مردم را بيدار سازد و آنان
را در جهت احقاق حقوق مشروع و مقبولشان برانگيزاند، ديگر حناي استعمارگران و 
سلطه جويان و جباران روزگار، براي هميشه، بي رنگ خواهد شد؟ 
و آيا جز اين است كه حتي برخي از نزديك ترين كسان به علي بن ابي طالب(ع) كه او را از 
همه بهتر مي شناختند و صدق و صفا و زهد و قناعت و حقيقت جويي و دنياستيزي و ديگر 
شايستگيهاي علي(ع) را، كاملاً، لمس كرده بودند و حتي براي به خلافت رسيدن وي و بازگشت 
رهبري اسلامي به او، قيام و اقدام كرده بودند، بالاخره، عدالت او را بر نتافتند و بر سر همين مدعا، 
با او به مقابله برخاستند تا آنجا كه شمشير بر او كشيدند؟ 
به هر حال، بايد به اين دريچه سري كشيد و اين در را بايد كوبيد؛ زيرا، عاقبت، زين در، برون 
آيد سري. اين، وظيفه اي است بر دوش همگان و گامي است در راه تحقيق و تحقق آن عدالت و 
اقدامي است براي كسب افتخار و مباهات بيشتر براي جامعه اسلامي و شيعي، آن هم در سال امام 
علي(ع). 
آري، به روشني مي توان دريافت و به جرأت مي توان گفت، تمامي مقامات و همگي مراتب 
و مراحل و كليه ابعاد و جوانب مورد توجه علي(ع) و مورد بحث در حيات پرافتخار او، به يك 
حقيقت برمي گردد و آن، عدل و عدالت است، حتي مسايلي از قبيل سياست و اقتصاد و حكومت 
و امارت و بلكه مسايل مربوط به ماوراي طبيعت، همانند تقوا و اخلاق و عبادات، همه و همه، به 
ضرورت ِاحقاق حق و احياي عدالت و اقامه قسط و عدل در جامعه برمي گردد. 
ثابت كننده اين ادعا و دليل صدق اين مدعا، مراجعه عميق و همه جانبه و مرتبط و فراگير به 
دويست و سي و نه خطبه و هفتاد و هشت نامه و چهارصد و هفتاد و دو كلمه قصار موجود در 
نهج البلاغه و شانزده هزار كلمه حكمت در غررالحكم آمدي و صد و پنجاه و يك مناجات و 
دعاي موجود در صحيفه علويه و ديگر كلمات و افاضات صادره ازآن امام عظيم الشأن است. 
ما، در اين مقاله، تنها، به روشن ترين موارد آنها اشاره مي كنيم؛ زيرا، تتبع كامل در همان هفتاد 
مورد مشتقات ماده ‘عدالت’ در سراسر نهج البلاغه هم، به درازا مي انجامد تا چه رسد به غور و 
بررسي گسترده در مصادر و مدارك اسلامي مشتمل بر سخنان علي(ع)، گذشته از آنكه ورود 
محققانه در عمق كلمات اميرالمؤمنين ـ كه فوق كلام مخلوق و دون ِكلام خالق است ـ در 
صلاحيت ارباب دقت و تحقيق و خداوندان عقل و علم و تحليل است كه البته آنان، به قدر وسع 
خود، از عهده اين مهم برخواهند آمد.
دانلود فایل

درباره ی mohsen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *